Sinds de oprichting van mijn bedrijf Kaandorp Communicatie (in 2003) is mijn motto: Alles wat je zelf kunt doe je zelf, al het andere doe ik. Ik heb het hier uiteraard over communicatie vraagstukken die opgelost moeten worden. Van een nieuwe huisstijl of website tot een complete communicatie strategie en alles daar tussenin. Daar waar de ene ondernemer zijn reclame zaken graag uitbesteed aan een gespecialiseerd bureau wil de ander het liefst alle ballen zelf in de lucht houden. Maar is dat laatste wel zo handig? Loop je uiteindelijk niet vast? Welke bezwaren heeft de ondernemer die geen hulp wil vragen? En zijn die bezwaren wel terecht?
Bezwaar 1: Je hebt nog niet zoveel omzet dus je wilt de kosten zo laag mogelijk houden.
Veel starters richten vol enthousiasme hun bedrijf op, zijn druk bezig met het schrijven van hun bedrijfsplan, maar vergeten dat er geld nodig is om te beginnen. Om kosten te besparen gaan ze zelf aan de slag met hun website, logo, bedrijfsfolder, sociale media, etc. Als je een beetje creatief bent kom je vast een heel eind. Maar vergeet niet: als je een professioneel bedrijf wilt neerzetten, heb je ook een professionele uitstraling nodig.
Heb je wel goed gekeken met welk doel jij je website maakt? Zijn je teksten pakkend genoeg geschreven voor jouw ideale doelgroep? Ga je voor het gemak van stockfoto’s zonder persoonlijke uitstraling? Post je wel geregeld iets, maar is het meer ad hoc dan planmatig? Als jij je tijd efficiënt besteedt aan zaken waar jij goed in bent, blijft er als het goed is geld over om dingen waar jij niet goed in bent of geen energie van krijgt uit te besteden. Resultaat: je gaat efficiënter werken, krijgt meer rust, een betere focus en dus betere resultaten.
Bezwaar 2: Je vindt het lastig om dingen uit te besteden. Doet het liefst alles zelf, want dan weet je dat het goed gebeurt.
Maar waarom avonden naar een beeldscherm staren zonder dat er goede teksten uitkomen, omdat je simpelweg geen schrijftalent hebt. In die tijd had jij jouw klant alweer van een behandeling of product kunnen voorzien. Waarom ploeteren aan een standaard template terwijl het nooit jouw droomwebsite zal worden? Waarom iedere dag posten op sociale media terwijl je er als een berg tegenop ziet? Het voordeel van het inhuren van een expert is kennis van zaken. Op efficiënte wijze wordt er verder aan jouw bedrijf gewerkt, krijgt het een professionele facelift én je kunt er ook nog eens heel veel van leren. Een goede expert ziet jou niet als concurrent, maar vindt het vaak vooral leuk om kennis te delen.
Bezwaar 3: Je hebt weleens wat zaken uitbesteed, maar was daar toch niet tevreden over. Je had het gevoel dat er niet goed naar je geluisterd werd.
Het gebeurt vaak. Je huurt een professioneel bedrijf in voor een mooie huisstijl met website, maar het resultaat is niet wat je er van gehoopt had. Een van de belangrijkste onderdelen van een goede samenwerking is het hebben van een klik. Als je elkaar goed aanvoelt kom je samen tot mooie resultaten. Wees dus heel kritisch als je een samenwerking aangaat. Een goed communicatiebureau luistert naar jouw wensen, maar durft wel een beetje kritische feed back te geven. Maar bovenal is en blijft het jouw bedrijf.
En nu?
Ben je al langere tijd niet tevreden over je website? Laten we vandaag nog een afspraak maken voor een website scan sessie, waarbij we in kaart brengen wat de verbeterpunten van jouw site zijn en laten we daar gelijk samen een plan van aanpak voor maken.
Hebben jouw webteksten dringend een make-over nodig, maar ben je niet goed in schrijven? Laat mij het voor je doen? Ben je wel goed in schrijven? Schrijf gerust zelf je teksten, maar wellicht kan ik ze voor je nakijken. We bepalen vooraf voor welke doelgroep jij jouw teksten schrijft en zo kunnen we ze net even wat prikkelender maken.
Heb je al langer toffe ideeën in je hoofd, zoals het ontwikkelen van een kookboek, een weggever of een online pakket, maar blijven het ideeën? Laten we afspreken? Dan zetten we samen de ideeën in jouw hoofd om tot concrete plannen.
Kortom, heb jij een vriendelijke stok achter de deur nodig en wordt het tijd dat jij je bezig gaat houden met die dingen waar jij goed in bent? Ik ben bereikbaar op 06-22594175 of via info@kaandorpcommunicatie.nl
Veel succes!