Krijg jij stress bij het woord SEO? Voor veel ondernemers is SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, zo’n begrip van ‘Ik moet er wat mee maar ik weet niet precies wat..’. Je kunt natuurlijk een specialist inhuren (zou ik zeker doen als je het ook nog eens wilt combineren met SEA (zoekmachine adverteren), maar het kan geen kwaad om je er toch een beetje in te verdiepen. Hiermee kun je namelijk onderzoeken welke vorm van SEO bij jouw bedrijf past en en welke stappen je vervolgens kunt nemen. Ik heb je ontzettend veel te vertellen dus neem eerst een kop koffie of thee en dan steek ik van wal.

De vindbaarheidsanalyse
Als het goed is heb je naar aanleiding van mijn vorige mail (die kun je natuurlijk nog bij mij opvragen) onderzocht of Google jouw site op de gewenste zoekwoorden/zoekwoordcombinaties laat zien en dan bij voorkeur een beetje bovenaan. Mocht je het nog niet gedaan hebben dan raad ik je zeker aan om hier toch nog in te duiken. Je zult zien dat per zoekcombinatie de resultatenpagina (SERP) in Google er heel verschillend uit kan zien. En met die informatie kun jij heel gericht aan je SEO werken, oftewel de vindbaarheid van jouw site, of specifieke pagina’s, in Google verbeteren.

Wat je moet weten over de resultatenpagina
Op dit moment staat SEO een beetje onder druk. Zoals je snapt verdient Google aan advertenties. Als eerste worden dus betaalde resultaten (SEA) getoond. Daaronder, als het om een lokaal bedrijf gaat, de Google maps verwijzingen. Dan is er nog een nieuwe rubriek ‘Mensen vragen ook’, waarin Google zelf met aanvullende zoekvragen én antwoorden komt. Alles om de gebruiker zo lang mogelijk in Google te houden. Vervolgens komen de (gratis/organische) SEO resultaten in beeld. Op pagina twee zie je ook weer eerst advertenties, etc. Mocht er veel concurrentie zijn in jouw vakgebied dan kan het zijn dat jouw potentiële klant dus een heel eind moet scrollen wil hij jouw site in beeld krijgen. En de vraag is dus of de zoeker zijn antwoord niet al gevonden heeft voor hij überhaupt bij de SEO/gratis resultaten komt.

Opvallende titel
Uit bovenstaande kun je het belang van een goede titel in Google concluderen. Komt de gebruiker namelijk eindelijk bij alle loopbaancoaches terecht dan is het zaak om op te vallen en dat doe je niet met de titel: Home, De Wit loopbaancoaching, maar wel met bijvoorbeeld Loopbaancoaching: voor meer geluk in je werk en privéleven. Zorg altijd dat het belangrijkste zoekwoord in de titel staat en het liefst vooraan. Daar hecht Google waarde aan. De bedrijfsnaam is niet altijd een must in de titel, want die staat immers ook in de url die erboven staat. Tenzij je natuurlijk een bekende bedrijfsnaam of merk hebt.

Hoe zit het met het klikgedrag?
Uit onderzoek blijkt dat het aantal kliks in de SEA toeneemt (weliswaar is het nog maar een heel klein percentage maar het groeit wel). Het aantal kliks op organische resultaten is echter aan het dalen. Met name op mobiel wordt er minder geklikt. En mensen zoeken vooral op hun mobiel… Blijkbaar vinden steeds meer mensen hun antwoord dus al voordat ze bij de SEO resultaten aankomen. Dit toont aan dat het steeds belangrijker wordt dat de content van jouw website naadloos aan moet sluiten bij de zoektermen van jouw potentiële klanten. Daarbij kun je je het beste richten op mensen die al weten dat ze een probleem hebben (stress, overgewicht, miskopen, etc etc) en zoeken naar een oplossing en de groep die ook heel concreet wil gaan aankopen (een anti ageing schoonheidsbehandeling boeken of een sportabonnement afsluiten om eindelijk te gaan afvallen).

Welke SEO strategie past bij mijn bedrijf?
Wat je uit alle info hierboven kunt concluderen is dat we de SEO misschien wel vanuit een ander perspectief moeten gaan benaderen. En dat we ook anders naar de zoekwoorden moeten gaan kijken, veel breder dus. Daarbij is het wel van belang of je een lokaal bedrijf bent en of er veel concurrentie op jouw dienst of product zit. Ik maak het duidelijk aan de hand van twee voorbeelden.

Voorbeeld 1. Je hebt een sportschool in Heiloo. Voor de vindbaarheid is dit niet zo heel spannend, want mensen zullen zoeken op sportschool Heiloo. Eerst toont Google slechts 2 advertenties. Daaronder de locaties (zorg dat jouw bedrijf dus is aangemeld bij Google mijn bedrijf). Het zijn er minder dan 10 dus jouw bedrijf wordt al getoond bij de Maps resultaten. Daaronder zie je de SEO weergaven en dan zie je dat je met een opvallende titel echt een meerwaarde kunt zijn ten opzichte van je concurrent. Het is natuurlijk wel belangrijk dat de basis SEO stappen (zie onderaan het artikel) allemaal in orde zijn.
Maar stel je wilt een nieuwe activiteit introduceren binnen jouw club en juist op die activiteit gevonden worden. Of je wilt jouw omgeving laten weten van jouw nieuwe activiteit, dan zijn opties als flyeren in de wijk, facebook adverteren naar een gerichte doelgroep en mails naar je ledenbestand vaak een beter alternatief. Het is vaak een kwestie van en, en.

Voorbeeld 2: Je hebt een webshop in beautyproducten. Google laat eerst weer advertentie afbeeldingen zien. Stelt zelf allerlei merken voor (balen als je daar niet tussenstaat). De ‘Mensen vragen ook’ rubriek staat er en dan zie je de grote merken als Etos en tegenwoordig ook Zalando. Maar ook worden er allerlei blogs getoond die hier iets over te vertellen hebben. De kans dat jij op het woord beautyproducten waar zoveel concurrentie op zit goed gevonden wordt is vrij klein. Je verkoopt ook duurzame beautyproducten en kan dan veel beter de focus van je zoekwoord verleggen naar bredere zoekopdrachten. Ga bloggen over de voordelen van duurzame beautyproducten, waarom is make-up slecht voor het milieu, wat zijn goede duurzame beautymerken, etc. Dan zul je zien dat je in Google veel beter gevonden zult worden. Je richt je nu op een vrij grote groep potentiële klanten die qua omvang mogelijk nog interessanter is dan de groep die puur op beautyproducten zoekt.

Note: In het geval van voorbeeld 1 is het zeker ook waardevol voor jouw bedrijf om te gaan bloggen. Denk weer na over de problemen waar jouw doelgroep mee worstelt (blijvend gewicht verliezen, hoe hou ik sporten vol, etc). Maar als Google jouw blog laat zien aan een inwoner die 100 kilometer verderop woont dan zal diegene verder zoeken naar een sportschool in de buurt. In het geval van dit lokale bedrijf zijn de blogs vooral interessant voor bestaande leden of mensen die al op de site gekomen zijn.

Samenvattend:

  • Leer jouw ideale doelgroep nog veel beter kennen. Waar worstelen zij mee?
  • Stel een lijst van de belangrijkste zoekwoordcombinaties op (bv 20)
  • Per pagina de yoast/seo invullen qua Titel (opvallen!) en Meta omschrijving
  • Op de (sales)pagina’s de kopjes nalopen en zorgen dat hier de zoekwoorden in staan (H1, H2, H3)
  • Zorgen dat er volop linkjes op de pagina’s staan. Vanuit een pagina over schoonheidsbehandeling X een link naar een blog wat er dieper op ingaat. Vanuit je blog link je naar je behandeling, etc, etc.
  • Zorg voor volop variatie op je belangrijkste (diensten/product) pagina’s. Tekst, video, pdf, afbeeldingen
  • Rename je afbeeldingen (ipv DC10203 wordt het IJsbadchallenge) en na het uploaden geef je ze een titel en een alt tekst waarin je zoekwoorden ook weer voorkomen
  • Ben je een lokaal bedrijf: zorg dat je bedrijf is aangemeld bij Google mijn bedrijf
  • Ben je een landelijk bedrijf of is er veel concurrentie op jouw zoektermen: ga bloggen en zorg dat je titel een vraag is waar jouw doelgroep mee worstelt
  • GEEF KENNIS WEG!

Zo, ik kan je zeggen dat het schrijven van dit blogbericht best een bevalling was. Ik beheers de basis kennis omtrent SEO, maar wilde er eens helemaal induiken om je wat extra achtergrond info te kunnen geven. Hopelijk kan je dat waarderen.
Verder is mijn motto: ieder zijn vak. Doe waar je goed in bent en besteed uit waar je niet goed in bent of waar je geen energie van krijgt.

Kan ik je ergens bij helpen of wil je een keer brainstormen over jouw website? Ik help je graag!