Een belangrijk onderdeel van ondernemen is marketing. Hierbij gaat het om de problemen van jouw potentiële doelgroep en hoe jij die als geen ander weet op te lossen. Wat hier onlosmakelijk mee verbonden is is zichtbaarheid. Want als jij die doelgroep namelijk niet weet te bereiken, dan weten ze ook niet dat jij de oplossing voor hun probleem biedt. Daarnaast zullen er meestal meerdere partijen zijn die een goede oplossing bieden dus is het zaak dat jij een écht goede oplossing biedt. Weet dus wat jouw absolute meerwaarde is (en dat kan best iets kleins of eenvoudigs zijn). Mensen gaan het dan namelijk doorvertellen, de bekende olievlek, én ze zullen bij je terugkomen. Maar je mag dus ook gaan opvallen, oftewel goed zichtbaar zijn. Maar hoe doe je dat als je van nature een vrij introvert persoon bent?
Het is belangrijk dat je zichtbaar bent op een manier die bij JOU past. Dat je laat zien wie je bent en waar je met jouw bedrijf voor staat. Wat bij mij goed werkt is de volgende. Verplaats je eens in jouw ideale klant. Die loopt maar te struggelen terwijl jij hem of haar fantastisch kan helpen. Dan wil je dit toch het liefst van de daken schreeuwen? Dat heeft niets met opscheppen te maken. Jij kunt mensen helpen! Vanuit die mindset krijg je ontzettend veel zelfvertrouwen.
Een voorbeeld: je bent een bescheiden persoon en bent als hypotheekadviseur voor jezelf begonnen. Je vindt het best spannend om content voor social media te maken. Ondanks dat je jezelf maar heel gewoon vindt behaal je geweldige resultaten. Door jouw inzet lukt het jou om mensen hun droomhuis te laten kopen. Je zit op een verjaardag en je spreekt iemand die helemaal niet tevreden is over haar hypotheekadviseur. Doordat hij niet assertief handelt is haar droomhuis aan haar neus voorbij gegaan. Ze baalt enorm. Wat doe je dan? Natuurlijk nodig je haar direct uit voor een kennismakingsgesprek om te kijken wat je voor haar kunt betekenen. Jij weet immers zeker dat jij haar wél goed kunt helpen.
Als je overtuigd bent dat je iets te brengen hebt en je weet ook exact wat, neem dan ook je ruimte in. Dus weg met die bescheidenheid (vooral vrouwen zijn hier goed in..).
Om je te helpen jezelf (en jouw bedrijf) zichtbaarder te maken dien je eerst de volgende vragen te beantwoorden:
Waarom wil je zichtbaar zijn?
Wat is jouw uiteindelijk doel? Wat wil je precies bereiken met jouw bedrijf? Waar doe je het allemaal voor? Schrijf eens op wat jouw grote missie is. Met dit antwoord verbind jij je met jouw ideale doelgroep. Heel belangrijk dus om jouw ‘why’ helder te hebben. Je zult zien dat je vanuit een hele andere energie jezelf/jouw bedrijf in de ‘etalage’ gaat zetten.
Hoe wil jij jezelf zichtbaar maken?
Je hebt een website met een goede salespagina. Je hebt jezelf opgelegd om drie keer per week iets te posten op je zakelijke Facebookpagina en op Instagram. Anderen doen dat toch ook? Oja en ook op Linkedin zit je dagelijks een half uur. Daarnaast ben je lid geworden van twee netwerkclubs. Je overweegt een webinar te organiseren, maar hebt geen idee hoe dat werkt. Het is bijna onmogelijk om op deze manier focus te houden. Ga voor jezelf na van welke middelen jij energie krijgt. Waar word je blij van? Zit je met een negatief gevoel elke dag een post voor Linkedin te maken, dan zal daar nooit een opdracht uit voort komen. Je trekt namelijk aan wat je uitstraalt. Bedenk via welke paden klanten op jouw pad zijn gekomen. Steek daar je tijd in. Doe daar meer van, want dat werkt.
Wat wil je zichtbaar maken?
Een product, een dienst? Wil je gaan bloggen? Wil je tips weggeven? Als je altijd in je achterhoofd houdt dat jij mensen echt kunt helpen en dat het eigenlijk een must is dat ze jou gaan leren kennen, dan wordt het ook steeds leuker om content te maken en te verspreiden.
Over mijzelf
Ik heb besloten het dit jaar qua zichtbaarheid over een andere boeg te gooien. Ik krijg steeds minder energie van platforms als Facebook en Linkedin. Ik krijg ook zelden een opdracht via deze weg. Als ik iets leuks wil vertellen post ik dit uiteraard nog wel, maar wanneer het mij uitkomt. Ik heb het altijd gezien als sociale media, maar iedereen wordt er juist individualistischer door.
Al meer dan 15 jaar krijg ik nieuwe klanten via mond tot mond reclame. Dat zijn mijn ambassadeurs. Middels inspirerende nieuwsbrieven blijf ik zichtbaar bij hen. Mijn nieuwsbrieven worden ontzettend goed gelezen en ik maak ze ook heel specifiek voor mijn klanten/doelgroep. Waar het bij zichtbaarheid om gaat: kies iets wat bij JOU past. Waar jij energie van krijgt en vooral, wat voor jou werkt. Maar blijf iets vooral niet doen omdat je denkt dat het zo hoort.
Wil je aan de slag met jouw zichtbaarheid? Laten we een lekkere grote wandeling maken en ondertussen brainstormen over de mogelijkheden waar jij blij van wordt.
Ik wens je weer veel inspiratie.
Lieve groet,
Sandra