Kom maar op met die problemen

Heb jij ze ook? Mensen in je omgeving waar je het liefst met een grote boog omheen loopt. Mensen die altijd iets te zeuren hebben en maar al te graag over hun problemen praten. Hun verhalen zijn doorspekt van negativiteit en terwijl jij nog best positief over iets was, weten zij het binnen no-time af te branden. Of nog erger, je wilt vertellen over iets ergs dat je hebt meegemaakt en voor je het weet nemen ze jouw verhaal over met hun eigen ervaring, die uiteraard nog vele malen erger is. Nee, ik omgeef mij liever met positief ingestelde mensen.

Ik-weet-raad-stoel
Op werkvlak is bij mij trouwens het tegenovergestelde het geval. Geef mij een ondernemer die het even allemaal niet meer weet en ik zit gelijk op mijn oplossingsgerichte ik-weet-raad-stoel. Daarom blijven starters mijn favoriete doelgroep. Ze vinden het vaak moeilijk om hun ideeën te kaderen. Vliegen van links naar rechts en verliezen vaak de grote lijnen uit het oog. En het belangrijkste, ze zijn te bescheiden om het unieke van hun bedrijf te communiceren. Neem bijvoorbeeld de ondernemer die hippe, waterdichte laarsjes wil verkopen. We brengen samen in kaart op welke doelgroep hij zich het beste kan gaan richten (hondenbezitters) en hoe we die zover krijgen om het product aan te schaffen? Nou… met een probleem dus 🙂 (natte voeten).

Breinprikkel
Wat blijkt namelijk uit onderzoek: wil je als ondernemer mensen enthousiast maken over jouw aanbod of dienst, dan dien je juist over problemen te communiceren. ‘Heb jij ook steeds natte voeten wanneer je in weer en wind je hond uitlaat? Je hebt wel van die groene regenlaarzen, maar zeg nou zelf, dat ziet er toch ook niet uit.’ Het lezersbrein (van de hondenliefhebber) wordt direct in staat van paraatheid gebracht. Het zogenaamde ahaaa moment breekt aan. Het moment waarop de lezer denkt: Ja, dat heb ik ook! Dat specifieke gevoel van herkenning zet aan tot verder lezen. Kortom, de eerste nieuwsgierigheid is gewekt.

De oplossing
Toch is het zaak niet te lang te blijven hangen in ‘het probleem’, want dat kan juist weer negatieve gevoelens oproepen bij de lezer (het regent hier ook altijd). Nee, nadat je nog even kort aanstipt wat de consequenties zijn van het probleem (bij de volgende wandeling zijn mijn schoenen nog niet droog), kom jij met de perfecte oplossing: het hippe, waterdichte enkellaarsje. Uiteraard scherp geprijsd en zonder verzendkosten binnen 24 uur bij jou thuisbezorgd. En nu maar hopen dat het morgen weer giet.

Plaats een reactie