Ik had onlangs een gesprek met een directeur van een internationaal Digital Agency. Oftewel een reclamebureau dat zich alleen bezig houdt met digitale reclame-uitingen. Hij verbaasde zich over het feit dat ik van alle markten thuis ben. Bij zijn bedrijf is er voor elke functie een apart persoon. Je bent namelijk of goed in dtp of goed in webdesign of goed in copywriting, etc, etc. Nu snap ik dat wanneer je websites ontwikkelt voor bedrijven als de Bijenkorf of Rituals dat een stuk specialistischer is dan een website voor een startende ondernemer in bijvoorbeeld luchtgommen (Echt, het bestaat, nog nooit van gehoord, maar ik ga binnenkort zijn website ontwerpen). Maar, ik heb inmiddels wel bewezen dat het juist een kracht is om meerdere disciplines te beheersen.
Twaalf jaar geleden werkte ik bij een sportschool. We huurden reclamebureaus in, maar steeds vaker kreeg ik het gevoel ‘dit kan ik ook, dit kan ik beter’. Ik ontdekte mijn creatieve talent en ging cursussen volgen op het gebied van Photoshop, Illustrator, Indesign (toen nog QuarkXpress), fotografie en tekstschrijven. Het leek mij voor een klant namelijk ideaal als hij voor zijn (startende) onderneming bij één persoon terecht kon die ook nog eens overal verstand van had op het gebied van communicatie. Ik ben van start gegaan, de sportschool werd mijn grootste klant en ik kreeg alle tijd om mij steeds verder te ontwikkelen.
Gaandeweg ontdekte ik mijn talenten én mijn beperkingen. Leerde ik perfect inschatten wat bij welke klant past en ben ik bijvoorbeeld gaan samenwerken met andere bedrijven. Er is namelijk een ding waar ik echt een hekel aan heb en dat is techniek (of het nu gaat om mijn auto, de vaatwasser of een website..). Ik ontwerp websites, maar het technisch bouwen besteed ik uit aan een bedrijf dat daar vele malen beter in is. Die samenwerking bevalt heel goed en daarmee lever ik mijn klanten nog meer kwaliteit. Ook op het gebied van fotografie schat ik in of ik goed genoeg ben. Zo besloot ik onlangs voor een shoot voor op het levensgrote bioscoopdoek toch echt een professioneel fotograaf in te huren. Maar het meeste doe ik allemaal zelf en dat is alleen maar heel erg fijn.
Onlangs werd ik ge-appt door een vriendin: ‘Mijn zus gaat in augustus trouwen. Ze zoekt nog een fotograaf, het hoeft niet zo professioneel. Ik dacht gelijk aan jou.’
Ik moest er hartelijk om lachen, want ze bedoelde het natuurlijk positief en ik ben ook geen professioneel fotograaf.
Mijn belangrijkste les: doe vooral datgene waar je goed in bent en waar je blij van wordt. Dan pakt het altijd goed uit!