Hij zag er uit als een kunstenaar, hij praatte als een kunstenaar en zijn naam deed het ook heel goed als kunstenaar. Het verbaasde mij dan ook niet dat zijn grote passie schilderen is. Toch was er in zijn winkel niets te koop wat met kunst te maken had. In plaats daarvan stond het vol potten, pannen, bestek, servies en alles wat handig is in de keuken. Ik bezocht hem, omdat hij een huis aan huis flyer wilde laten maken. Een flyer met opvallende teksten over goedkoop, maar goed keukengerei. Op dat moment kon ik niet vermoeden wat een onverwachte wending ons gesprek zou krijgen.
Laat ik hem voor het gemak even Jules noemen. Jules was jaren werkzaam geweest in de kunstwereld, maar hij kon er niet van leven dus die droom had hij op moeten geven. Hij was in het keuken vak gerold. Hij had zijn winkel al een aantal jaar en stond er met plezier in. Een klein jaar geleden was hij verhuisd van een locatie in het centrum, naar de rand van het centrum en was hij tot de conclusie gekomen dat het hem geen extra klanten had opgeleverd (vandaar de huis aan huis flyer). Naast zijn winkeltje had hij ook een webshop. Hij had een nieuwe laten bouwen, maar die liep helemaal niet goed. Hij lag in de clinch met zijn sitebouwers en ook hier was geen stijging van het aantal verkopen waar te nemen. Ik vroeg hem of hij zijn webshop wilde laten zien. Achteraf gezien was dat het einde van de flyer. Of beter gezegd, het begin van zijn nieuwe carrière.
Tot overmaat van ramp had hij een dag eerder gehoord dat de huur van zijn winkelpandje over drie weken flink verhoogd zou worden en dus rezen er allerlei twijfels bij hem. Twijfels over de locatie waar hij elf maanden eerder net naartoe verhuisd was. Twijfels over de stad waarin hij gevestigd was. Ik keek naar hem en het enige dat ik zag was twijfel. En daar zat ik dan, met een tas vol voorbeeld flyers.
Natuurlijk had ik zelf het woord kunnen nemen en met hem kunnen praten over de zesdelige, lichtgewicht pannenset die we op de flyer in een super aanbieding zouden gieten, maar ik kon het niet. Het was duidelijk dat hij op een punt stond waarop hij helemaal niet meer wist wat hij nou moest doen. Nog meer geld investeren in de webshop, terwijl hij inmiddels totaal geen vertrouwen meer had in de bouwers. In zijn winkelpandje blijven of toch liever verhuizen naar een ander deel van de stad of een heel andere stad, waar meer mensen behoefte zouden hebben aan zijn producten. Als je dit soort grote vragen niet duidelijk kunt beantwoorden is een huis aan huis flyer wel het laatste wat je nodig hebt.
Ik verzorg al meer dan tien jaar de reclame uitingen voor tal van bedrijven en je merkt gelijk wanneer iemand zijn werk met passie doet. Passie voor hun product of dienst, de energie voel je stromen. Terug naar de winkel met keukengerei. Hier stroomde geen energie. Des te langer we kletsten, des te duidelijker werd dat hij helemaal niet met zijn passie bezig was. Ik kon niets anders dan hem adviseren op zoek te gaan naar een mogelijkheid om zijn passie weer op te pakken. Keukenartikelen, hij was er ingerold, maar of het zijn passie was, niet echt. Ik zei: Waarom gooi je het roer niet om? Verkoop je spullen, ga op zoek naar een leuke baan voor een paar dagen per week en zorg voor vast inkomen. Dan heb je daarnaast tijd en ruimte om je weer op het schilderen en de kunst te storten.
Het was een bijzondere, beetje vreemde ontmoeting. Zelf voelde hij zich er nogal ongemakkelijk bij. Had hij mij nu helemaal voor niets laten komen. Hopelijk heb ik hem dat zetje gegeven om knopen door te hakken. Niets vervelender dan het gevoel te hebben dat je vast zit, met je rug tegen de muur staat. En als hij zijn passie heeft gevonden hoop ik dat hij weer bij mij aanklopt, maar dan voor een flyer waar de passie vanaf spat!