Ik herinner het mij nog goed. Het was 2002 en ik was verantwoordelijk voor de PR van een van de grootste sportclubs van Nederland en wij huurden altijd reclamebureaus in. Echt tevreden waren mijn baas en ik niet over die bureaus. Ze ontwikkelden vooral dure concepten en de resultaten bleven vaak uit. Ineens was daar zo’n eureka moment. Ik dacht: volgens mij ben ik creatief genoeg om datgene wat zij doen ook te kunnen. Ik volgde een aantal privé cursussen op het gebied van grafische vormgeving, copywriting en fotografie en de sportclub werd de eerste klant van mijn bedrijf Kaandorp Communicatie.
Passie voor starters
In mijn ontdekkingsreis naar meer klanten ontdekte ik mijn passie voor starters. Ik vind het heerlijk om een starter door het doolhof van het opzetten van een eigen onderneming te leiden. Van logo tot website en van social media tot flyer. Hoe fijn is het als starter om samen te werken met één persoon die op communicatievlak van de hoed en de rand weet. Wat ik van veel van mijn startende klanten hoor is dat ze het zo fijn vinden dat ik meedenk, maar wel zorg dat het hun bedrijf blijft. Ik denk dat het mijn kracht is dat ik mij goed kan verplaatsen in de potentiële klanten van mijn klanten. Samen versterken we elkaar. Of zoals een klant zo mooi in een review schreef: ‘Soms is het resultaat van een samenwerking meer dan de som der delen. En dit is er zo één wat mij betreft!’
Meegroeien en ontwikkelen
Ondertussen groeiden mijn klanten met mij mee en waren de starters alweer een paar jaar bezig. Het werd tijd voor meer verdieping. Ik ontdekte namelijk dat veel ondernemers (ik voel mij ook aangesproken 🙂 ) goed zijn in hun vak (bijvoorbeeld het geven van massages of coaching), maar het ondernemen zelf, dat is heel andere koek. Het actief verkopen van je product of dienst, dat voelt vaak toch wel onwennig of zeg maar gerust STRESS. Dus werd het tijd dat ik mij meer ging specialiseren in die tak van sport: marketing en verkoop. Dit deed ik middels een coachingstraject van Puurst: meer klanten op jouw manier. Dit onderdeel vind ik echt een meerwaarde in mijn eigen ontwikkeling. Samen brainstormen over de ideale doelgroep, waar hebben zij behoefte aan en wat is nu echt jouw toegevoegde waarde hierin. Als dat allemaal staat als een huis dan lukt het veel beter om je bedrijf succesvol te laten worden en blijven.
Wie weet er een leuker woord voor ontzorgen?
Inmiddels heb ik naast starters een scala aan ondernemers als klant. Van bedrijven die toe zijn aan een professionelere look en feel in hun communicatie uitingen (de neef van een buurman heeft hun eerste site gebouwd, maar dat kan nu echt niet meer..) tot MKB ondernemers die niet meer tevreden zijn met hun vorige reclamebureau. En met die laatste groep is wat mij betreft de cirkel rond. Want wilde ik niet een reclamebureau worden waar de klant wel super tevreden over zou zijn. Volgens mij willen ondernemers vooral ontzorgd worden. Die willen het liefst vandaag nog die actieflyer hebben of die banner voor op de beurs. Die zoeken een frisse wind die meedenkt met de organisatie, initiatief toont, snel is en vooral lekker nuchter en een tikkeltje direct. En daar kom ik om de hoek kijken.
Denk je na het lezen van dit verhaal, ik wil graag eens met haar kennismaken? Aarzel dan niet en neem contact met mij op via 06-22594175. Er is niets fijner dan iemand te kunnen bellen die alle communicatievraagstukken waar jij geen zin in of tijd voor hebt voor jou oplost.
Sandra Kaandorp